Select Page

Mencari cinta Allah melalui ibadah

Tahukah anda frequensi Al Quran adalah tertinggi jika dibandingkan dengan material lain seperti emas dan berlian?

Al Quran 1000 Hertz
Emas 500 Hertz
Berlian 500 Hertz

Kesan frequensi yang tinggi mampu menjadikan kita lebih berkeyakinan tinggi dan sentiasa positif, perkara ini telah dikaji oleh saintis barat. Jika kita fikir, mungkin betul kerana:

  • Dia ada harta bernilai, kita tiada. Haha
  • Inner self esteem yang tinggi disebabkan kesusahan yang terpaksa dilalui untuk memiliki harta tersebut.

Tetapi pernahkah kita berasa bersemangat apabila membaca Al quran atau beribadah kepada Nya? Klu baca Al Quran terkejar-kejar, solat nak cepat habis macam mana? Agak-agak layak ke kita dapat cinta Nya? Allah menyatakan dengan jelas jika mahu dicintai Allah perlulah beriman kepada Nya dalam surah Al Baqarah (2) / ayat 165.

165. dan diantara manusia ada orang-orang yang menyembah tandingan-tandingan selain Allah; mereka mencintainya sebagaimana mereka mencintai Allah. Adapun orang-orang yang beriman Amat sangat cintanya kepada Allah. dan jika seandainya orang-orang yang berbuat zalim itu [1] mengetahui ketika mereka melihat siksa (pada hari kiamat), bahwa kekuatan itu kepunyaan Allah semuanya, dan bahwa Allah Amat berat siksaan-Nya (niscaya mereka menyesal).

[1] Yang dimaksud dengan orang yang zalim di sini ialah orang-orang yang menyembah selain Allah.

Asas ibadah adalah tunduk dan cinta kepada Allah dengan mematuhi perintah dan meninggalkan larangan Nya. Ia akan lahir dari kesedaran nikmat yang diberikan oleh Allah kepada kita. Dah macam-macam Allah bagi, cuma kita tak benar-benar hargai pemberian Nya.

Allah menyebut keadaan orang-orang musyrik didunia dan mereka pasti akan dihukum atas perbuatan mereka menjadikan sekutu selain Allah.

Pernah Abdullah Bin Masud bertanyakan kepada Rasullulah: “Ya Rasullulah, apakah dosa paling besar? Baginda menjawab: Engkau membuat sekutu selain Allah, padahal dia menciptakan kamu.” HR Al Bukhari dan Muslim.

Bagi orang beriman, mereka mencintai Allah lebih dari diri mereka sendiri dan beribadah dengan bersungguh-sungguh.

Ini lahir dari pengetahuan mereka tentang Allah, pengesaan Nya serta dan tidak mensyirikkan Nya dengan sesuatu pon. Itu adalah tugas hakiki seperti dinyatakan dalam surah Az Zariyat (51) / ayat 56.

56. dan aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan supaya mereka mengabdi kepada-Ku.

Jika kita lihat tujuan asal penciptaan dan matlamat kita hanyalah untuk menyembah dan beribadah kepada Allah semata-mata samada secara sukarela atau terpaksa.

Sepertimana yang dinyatakan oleh Ibnu Abbas: “Ertinya, melainkan supaya mereka tunduk beribadah kepada Nya, samada secara sukarela atau terpaksa.” Diriwayatkan oleh Ali Bin Ali Thalhah.

 

Apakah peranan ibadah dalam kehidupan?

Solat fardu: Anda solat 5 waktu sehari tak? Hehe saje tanya. Kita sebagai hamba tiada pilihan lain selain patuh kepada perintahnya. Melaui solat fardu ini, akan mengeratkan hubungan kita dengan Sang Pencipta dan berusaha mencari reda Nya.

Puasa: Kita akan belajar mengawal diri daripada melanggar perintah Nya walaupon dalam keadaan susah.

Zakat: Kita akan berasa syukur dengan apa yang kita peroleh, sebab masih ada yang lebih susah dari kita. Sifat ini akan menjadikan kita lebih bersedia dengan ujian yang diberikan kepada kita.

Haji: Melahirkan perasaan cinta kepada Allah dan bersedia untuk berkorban apa sahaja bagi menunaikan ibadah tersebut. Akan lahir perasaan sama taraf disisi Allah diantara kita.

Setiap apa yang diperintahkan oleh Allah mempunyai sebab tertentu dan bagi memastikan diberada dilandasan yang diredai Nya. Walaupon ada kalanya kita berasa susah untuk melaksanakannya, tetapi yakinlah ia adalah yang terbaik untuk kita. Ingatlah kita mencari keredaan hakiki iaitu syurga. Sila rujuk surah Al Ahqaf (46) / ayat 13-14.

13. Sesungguhnya orang-orang yang mengatakan: “Tuhan Kami ialah Allah”, kemudian mereka tetap istiqamah [2] Maka tidak ada kekhawatiran terhadap mereka dan mereka tiada (pula) berduka cita.
14. mereka Itulah penghuni-penghuni surga, mereka kekal di dalamnya; sebagai balasan atas apa yang telah mereka kerjakan.

[2] Istiqamah ialah teguh pendirian dalam tauhid dan tetap beramal yang saleh.

Yang baik hanya dari Allah, yang buruk pasti dari Hanaffi. Semoga bermanfaat untuk kita yang sedang cuba baiki diri ke arah yang lebih baik.