Isteri Resah Dengan Pengurusan Kewangan Suami

Ini kisah Zeti (bukan nama sebenar).

 

Zeti seorang suri rumah tangga sepenuhmasa.

 

“Abang buat la hibah untuk ayang hibah. Risau la, baru-baru suami kawan ayang meninggal. Kesian isteri dia.. Tingalkan hutang sajer.”

 

Si suami diam seribu bahasa. Si isteri rasa macam cakap dengan tunggul kayu jer.

 

Minggu seterusnya, Zeti cuba ajak berbincang pasal hibah lagi. Masih serupa tiada jawapan.

 

Apabila Zeti cuba berbincang dengan suaminya, pasti tiada jawapan akhirnya Zeti pasrah.

 

Pernah juga suami pertikaikan.

 

“Hanaffi, akak bukan apa.. Akak nie suri rumah sepenuhmasa, sekarang memang cukup serba serbi. Tetapi banyak sangat dah akak tengok masalah pusaka nie.”

 

“Kawan akak dah kena, hidup nampak senang.. Akhirnya hutang yang ditinggalkan.”

 

“Akak
bukan la minta jadi benda buruk pada suami, tetapi kena standby juga..”

 

“bla.. bla.. bla.. anak semua masih sekolah..”

 

“Akak risau sebab akak langsung tak kerja, duit simpanan akak ada, tapi takot tak cukup..”

 

 

============

AMBIL PELAJARAN DARI KISAH AKAK ZETI

============

 

1. Saya tahu, suami memang pantang jika orang pertikai atau persoal tentang apa yang mereka buat, maklumlah saya juga suami dan anak kepada 3 orang. Nak masuk 4 dah.. hehe Tetapi tak salah kita renung sejenak apa yang diluahkan si isteri. Ketua tanpa ahli, siapalah anda. Betul tak?

 

2. Adakalanya kita terlepas pandang sebab benda tu tak pernah terjadi pada sahabat kita, memang kita tak akan peduli pon. Itu pon hanya dengar facebook, rasa kesian kejap. Lepas tu hampeh.

 

3. Jangan terlalu selesa dengan apa yang ada, fikirkanlah andai anda (suami) tiba-tiba meninggal macam mana? Mati itu pasti, Cuma belum pasti bila saja.

 

 

============

PENYELESAIAN KEPADA MASALAH INI

============

 

Ada beberapa perkara yang suami perlu beri perhatian.

 

1. Penama KWSP sila letak nama isteri anda. Apa-apa berlaku, isteri pegang duit tu dulu. Banyak hikmahnya, percayalah. Saya dah jumpa banyak kes penipuan / pecah amanah.

 

2. Rumah yang didiami di hibahkan kepada isteri.

 

3. Aset tak alih seperti Tabung Haji, ASB dihibahkan kepada isteri dan anak-anaknya.

 

4. Suaminya boleh wakaf / sedekahkan sebahagian harta kepada organisasi agama tidak melebihi 1/3 dari jumlah hartanya.

 

5. Hibah takaful juga digunakan sebagai tambahan kepada perancangan harta untuk menyelesaikan hutang-hutang.

 

Hibah Takaful (klik disini)

Hibah Harta (klik disini)

 

Hubungi saya untuk pertanyaan di 016-5577653

atau

Whatsapp (klik link ini)

 

 

 

 

Share This Post

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Dapat E-Book Hibah Percuma

Khas untuk anda

More To Explore

LEAVE A REPLY

Nak kami bantu anda?

Hubungi segera untuk sesi konsultansi percuma

© 2021 All rights reserved

hanaffi.com

error: Content is protected !!